söndag 2 november 2008

Aveeeeeeeee Maria!


I gar eftermiddag satt jag uttrakad i La Carpio. Jag hade forsokt fa tag pa David for att fa aka till MaleKu-stammen en andra gang (och kopa rekvisita till SnoKon dar jag ska arrangera rollspel) och sedan hans telefon i flera dagar inte varit nabar forsokte jag istallet ringa tyskarna och hora om de ville hitta pa nagot. Men utan nagon lycka eller nagot svar.
Tjejerna var uppe i bergen och nere vid kusten och daer satt jag i Karpen (Flygúrr!) och var uttrakad. Precis da gick den klassiska hymnen Ave Maria, som paminner starkt om O Helga Natt och rentav White Christmas, i spansktalande tappning pa radion.
http://www.youtube.com/watch?v=2uYrmYXsujI
(Pavarotti - Giganten bland Giganter!!!)
Da slog det mig att "vanta nu... finns det inte en stor vallfartsort haer i Costa Rica?". Mycket riktigt gor det just det och jag och Cesar akte dit idag.

La Negrita
Till denna pyttelilla sten-staty av Maria reser manga katoliker for pilgrimsfard. Historien bakom La Virgen Negrita de Los Angeles (Den lilla svarta jungfrun fran Los Angeles-kvarteret) utgar fran legenden om att en indianflicka fann en liten svart Maria-docka i sten som inte gick att flytta pa. Detta bekraftades sen av praster och historien - tva jordbavningar har forstort Negrita's katedral och en mastertjuv har forsokt stjala henne men den legendariska dockan lever vidare.

Sjalv aer jag kluven infor pilgrimsfard, jag tror inte att botgoringshandlingar kan forandra vara liv eller ge oss okad valsignelse men jag tror att det som symbolhandling kan bidra till att forandra vara liv om vi sjalva tror pa den. Jag tror kanske inte pa legenden om Negrita sa mycket som manniskors tro och oppenhet infor dess forandrande kraft. Jag har ju sjalv forandrats mycket av mina resor till Taizé och tycker att Pilgrimsresan av alla kritikers hack-kyckling Paulo Coelho har en del inspirerande stycken. Aven om jag ibland aer tveksam till de katolska botgoringarna sa var detta ett vettigt saett att havda min ekumeniska hallning och ett stallningstagande mot den luterska purism som finns inom ILCO och som bast kan beskrivas med pappas favorituttryck: "om vi sager sa haer; jag aer inte imponerad".

En vacker kyrka pa en ful dag.
Cartago aer Costa Ricas kallaste stad. Regnet kandes som ett januari-regn i Umea.

I kallaren under kyrkan fanns ett museum med de inskickade gavor och brev fran manniskor som ansett att de boner till La Negrita mirakulost har hjalpt dem.
Bedjande manniskor som gar pa kna fram till statyn (som aer for liten att se, typ en 1 dm).
Vet inte riktigt vad jag tycker om vilket budskap det ger om vem Jesus aer... Men jag ger inte mig sjalv tolkningsforetrade framfor nagons tro.

Jag och Cesar framfor en kraninstallation med 5 utlopp av vigvatten. Jag forhaller mig tveksam till att det aer levande vatten per se, men fyllde anda en petflaska utifall att.

Fullt med vackra glasmalningar darinne.

En sjyst daytrip. Kyrkan var verkligen oerhort vacker pa insidan och da har jag anda varit i St Paul, Notre Dame och Alidhemskyrkan.

------
Och hörrni! Everton aer uppe pa 7e plats i tabellen efter 7 poang pa en vecka. I varje nedslagen stund har jag slagit pa Curtis Mayfield i mobil-mp3:n och nynnar Move On Up!!!

Inga kommentarer: